Święta, święta i po świętach. Święta minęły, a prezenty pozostały. Ze świętami Bożego Narodzenia nierozłącznie związana jest tradycja obdarowywania bliskich, rodziny i przyjaciół. Kupując w jednym czasie dużą ilość prezentów może zdarzyć się, ze z jakimś prezentem zwyczajnie „nie trafimy”. Każdy z nas chociaż raz dostał taki prezent z którego specjalnie się nie ucieszył. Jest to sytuacja trudna, często krepująca, szczególnie gdy darczyńca czeka z niecierpliwością na naszą reakcję.
Co można zrobić w takiej sytuacji? Prezent oczywiście przyjmujemy i dziękujemy tak, by nie sprawić nikomu przykrości.
Dalej mamy już kilka możliwości. Możemy oczywiście prezent zatrzymać, schować głęboko w szafie i zapomnieć, a nóż kiedyś nam się rzeczywiście przyda. Możemy przekazać go dalej, czyli sprezentować komuś przy najbliższej okazji. Musimy tylko uważać, by prezent nie wrócił do osoby, od której go otrzymaliśmy. Możemy też prezent sprzedać, a za uzyskane w ten sposób pieniądze kupić sobie coś co nam się naprawdę podoba lub po prostu przyda.
Jeżeli prezent nie jest z kategorii Hand Made możemy również spróbować zwrócić go do sklepu. Taki prezent jest przecież towarem i powinniśmy mieć możliwość zwrotu.
Zanim wybierzemy się do darczyńcy po paragon, a następnie do sklepu zastanówmy się czy można zwrócić zakupiony towar? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od wielu czynników. Miedzy innymi od tego czy prezent był kupowany w sklepie stacjonarnym czy internetowym.
Czy można zwrócić zakupiony towar zakupiony na odległość (w tym również za pośrednictwem internetu)? Tak, w przypadku zakupów na odległość kupujący ma najmniej 14 dni, a najwięcej 12 miesięcy na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. Od czego zależy długość tego czasu? Od sprzedawcy, jeżeli sprzedawca wyraźnie zaznaczy przed zawarciem umowy, że kupującemu przysługuje najkrótszy czas, obowiązuje wówczas 14 dni. Jeżeli nie poda żadnej informacji obowiązuje 12 miesięcy.
Czy można zwrócić zakupiony towar zakupiony stacjonarnie? Zgodnie z obowiązującym prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów towarów pozbawionych wad.niektóre sklepy dają jednak klientom taka możliwość.