Jak wygląda badanie sprawozdań finansowych?

Jeśli prowadzisz spółkę akcyjną lub działasz w branży finansowej, zapewne Twoja firma będzie musiała poddawać się kontroli zewnętrznej, jaką jest badanie sprawozdań finansowych. W jaki sposób trzeba się do tego przygotować i z jakich etapów składa się tego rodzaju kontrola, nakazywana przepisami prawnymi? Poznaj etapy tego procesu.

Kto przeprowadza badanie sprawozdań finansowych?

Prawodawca szczegółowo określił zasady postępowania w przypadku badania sprawozdania finansowego przedsiębiorstw podlegających tego rodzaju prawnym obostrzeniom. Co więcej, określił też kto ma zdolność do przeprowadzenia tego obowiązku prawnego. Przede wszystkim wymagany jest biegły rewident z zewnątrz, musisz go zatem zatrudnić. Może być tak, że w jego imieniu będą działać jego pracownicy, ale to osoba biegłego rewidenta z uprawnieniami jest odpowiedzialna za całość badania. Ze strony firmy oczywiście wymagana jest współpraca głównej księgowej i rady nadzorczej lub też zarządu przedsiębiorstwa.

Pierwszy etap

Pierwszym etapem przygotowania do procesu jakim jest badanie sprawozdań finansowych jest właśnie część przygotowawcza. Na tym etapie prac kontrolnych należy przygotować wszystkie niezbędne dokumenty, jakie będą przydatne przy tworzeniu procesu. W skład czynności przygotowawczych wchodzi między innymi sprawdzenie stanu prawnego przedsiębiorstwa, inwentaryzacja składników majątkowych, sprawdzenie rzetelności i poprawności wypełnienia wszystkich dokumentów finansowych danego podmiotu gospodarczego.

Drugi etap badania sprawozdań finansowych

W drugim etapie, jaki nadchodzi po okresie przygotowawczym, obecny jest już biegły rewident finansowy z kancelarii zewnętrznej lub też pracownicy jego kancelarii. Oznacza to, że będzie on lub ona pracować w oparciu o dostarczonego przez pracowników – przede wszystkim przez księgowość i zarząd lub też radę nadzorczą firmy – dokumenty na temat sprawozdawczości finansowej. W trakcie badań sprawozdania finansowego firmy to właśnie osoba biegłego rewidenta odpowiada za wszystkie dopełnienie formalności, zarówno względem samego badania jak i właściwej kontroli finansowych rozliczeń przedsiębiorstwa.

O ile żadna kontrola nie jest dla nikogo przyjemna o tyle warto pamiętać o tym, że jest to wymóg formalny, którego nie należy się przesadnie bać. Dobrze przygotowane dokumenty na pewno ułatwią całe postępowanie.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z GLC

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here